De afgelopen jaren hebben honderden gemeenteraadsleden uit het hele land zich verenigd in Raden in Verzet. Onze missie is helder: opkomen voor financieel gezonde gemeenten en een eerlijke balans tussen de taken die het Rijk oplegt en de middelen die we daarvoor krijgen.
Met succes: onze verklaring werd door ruim 1.200 raadsleden ondertekend en de dreigende miljardenbezuinigingen voor 2026 zijn destijds afgewend. Maar we zijn er nog niet. Vanaf 2028 dreigt opnieuw een omvangrijke bezuinigingsoperatie vanuit Den Haag. Als we nu niets doen, worden gemeenten gedwongen hun reserves aan te spreken en te snijden in cruciale lokale voorzieningen zoals jeugdzorg, sport, cultuur, zwembaden en bibliotheken.
Wat ga je doen in de kerngroep? Als lid van onze kerngroep praat je niet alleen mee, maar onderneem je actie. Je denkt mee over de politieke strategie en deelt de praktijkverhalen uit jouw gemeente. Daarnaast voer je namens het netwerk regelmatig overleg met de VNG en breng je onze standpunten direct onder de aandacht bij het kabinet en de Tweede Kamer.
Wie zoeken wij? Wij zoeken enthousiaste raadsleden — van coalitie tot oppositie, van lokaal tot landelijk gepositioneerd — die hun tanden willen zetten in de lobby voor sterke, financieel autonome gemeenten.
Geen taken zonder knaken. Samen zorgen we ervoor dat Den Haag de cruciale rol van de lokale democratie niet uit het oog verliest.
Interesse? Wil jij strategisch meebouwen aan een krachtig geluid richting Den Haag? Stuur een kort bericht naar info@radeninverzet.org. We nemen dan snel contact met je op voor een kennismaking.
Namens het actiecomité,
Anna de Groot – gemeente Zaanstad (voorzitter)
Nico de Jong – gemeente Alphen aan den Rijn
Tina Jakoeb – gemeente Barendrecht
Joep Derksen – gemeente Teylingen
Remco Doorn – gemeente Wormerland

Geef een reactie