#Ravijnjaar,#GeenTakenZonderKnaken,#Gemeentefonds

Het actiecomité raden In Verzet – Samen voor Elkaar heeft van zich laten horen op de Algemene Ledenvergaderingen van de VNG. Op de extra ledenvergadering op 24 mei 2024 in Utrecht richtte Rob Duiven, raadslid in Zoetermeer, namens het comité zich tot het bestuur en leden van de VNG:
Op 14 mei jl. heeft het actiecomité ‘Raden in Verzet – Samen voor Elkaar’ namens meer dan 1100 raadsleden uit meer dan 300 gemeenten de petitie ‘Zonder geld geen gemeenten’ aangeboden aan de Vaste Kamercommissie voor Binnenlandse Zaken. Om aan Politiek Den Haag nog een keer de waarschuwing over te brengen dat de tijd van alleen maar afwachten en hopen dat het Rijk met voldoende financiële middelen over de brug komt, bijna voorbij is.
De VNG heeft geen duiding gegeven aan het eerder bereikte akkoord met het demissionaire kabinet. En dat is niet voor niets. Want we schieten er als gemeenten nog weinig, veel te weinig mee op. En ook het net gepresenteerde hoofdlijnenakkoord lijkt gemeenten – zoals de zaken er nu voor staan – ook niet verder te helpen. De opschalingskorting is weliswaar van de baan, maar met de korting van 10% op de SPUK-gelden is het tekort weer bijna 3 miljard. Dat is nog steeds onbegrijpelijk, onredelijk en onhoudbaar!
Het actiecomité roept daarom de VNG op om –naast natuurlijk het voortzetten van het overleg met het Rijk- ook samen met de gemeentebesturen snel aan de slag te gaan met het uitrollen van een ‘plan B’ . Iets waartoe wij als actiecomité al vaker hebben opgeroepen en ook de moties Enschede en Zaandam nu voor pleiten.
Dat vraagt om lastige afwegingen en lastige keuzes. Maar u kunt hierbij wel op een brede steun vanuit de gemeenteraden en ons actiecomité rekenen om die lastige klus samen te klaren.
Want alle raadsleden zijn immers raadslid geworden, omdat zij het allerbeste willen voor hun gemeente, niet om die gemeente kapot te moeten bezuinigen!”
VNG-congres 26 juni

Ook tijdens de ledenvergadering op 26 juni 2024 tijdens het VNG-congres in Boskoop was het actiecomité in de persoon van Anna de Groot, raadslid in Zaanstad, vertegenwoordigd en richtte zij het woord tot het VNG-bestuur en de aanwezige college- en raadsleden:
“Raden in Verzet, de hete adem in de nek van de VNG, wil de financiële positie van de gemeenten in Nederland redden. Niet voor ons als raadsleden, maar voor onze inwoners. De tijd tikt weg. Er is bijna geen beweging vanuit kabinet en Tweede Kamer geweest. De Ravijnjaren voor gemeenten staan voor de deur. Buitengewoon beroerd voor onze inwoners. Het gemis van 2,3 miljard euro per jaar vanaf 2026 zorgt ervoor dat gemeenten écht veel minder voor onze inwoners kunnen doen. Dat kan en mag niet!
Op 24 mei werd een motie van Zaanstad bijna aangenomen. Als Raden in Verzet – Samen voor Elkaar roepen wij de VNG op om die nú uit te gaan voeren. Dus niet meer polderen, maar een streep in het zand trekken. Het is tijd om vanaf nu over te gaan op plan B. Doe het!
Wij zijn geen raadslid geworden om onze steden en dorpen kapot te bezuinigen!”

Geef een reactie